Ομιλία Σταύρου Ελ. Καλογιάννη στην Ολομέλεια της Βουλής για τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2014

Στην κατηγορία: 
03-12-2013

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Συζητάμε σήμερα τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2014, σε ένα περιβάλλον δημοσιονομικής σταθερότητας, κάτι που θεωρείτο αδύνατο λίγους μήνες πριν, και είναι αποτέλεσμα των πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει και υλοποιεί η Κυβέρνηση τον τελευταίο 1½ χρόνο.

Η Ελληνική οικονομία την τελευταία τετραετία βρέθηκε σε μία μεγάλη δοκιμασία βαθιάς ύφεσης και πολύ υψηλής ανεργίας.

Ωστόσο, από το 2013, έτος καμπής για την οικονομία, οι μεγάλες θυσίες των Ελλήνων πολιτών άρχισαν να πιάνουν τόπο και διαμορφώνονται οι πρώτες ενδείξεις για την έξοδο της χώρας από την κρίση, καθώς:

- η ύφεση επιβραδύνεται σημαντικά, η αυξητική δυναμική της ανεργίας επιτέλους ανακόπτεται και επιτυγχάνονται οι στόχοι της δημοσιονομικής πολιτικής.

Καθίσταται έτσι εφικτή η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος στο τέλος της χρονιάς.

 

Πρωτογενές πλεόνασμα προκύπτει όταν τα τακτικά έσοδα του κράτους είναι μεγαλύτερα από τις δαπάνες του, χωρίς να υπολογίσουμε σ’ αυτές, τις δαπάνες για πληρωμές τόκων.

Ο Κρατικός Προϋπολογισμός του 2014 είναι ρεαλιστικός και επιχειρεί να κεφαλαιοποιήσει αυτά τα πρώτα σημαντικά αποτελέσματα.

Τι παραλάβαμε:

Τον Ιούνιο του 2012 η τρικομματική Κυβέρνηση Σαμαρά παρέλαβε μία απογοητευτική κατάσταση:

  • Η πολιτική αστάθεια κορυφωνόταν και η χώρα προσπαθούσε να ξαναβρεί τη χαμένη αξιοπιστία της.
  • Σε οικονομικό επίπεδο, η κατάσταση ήταν οριακή. Η οικονομία παρέμενε σε βαθιά ύφεση, τo ΑΕΠ υποχωρούσε για πέμπτο συνεχόμενο έτος, ενώ η ανεργία σκαρφάλωνε σε νέα ιστορικά υψηλά και η αξιοπιστία της χώρας στο εξωτερικό ήταν σε μηδενικό επίπεδο.

Αρνητικά επιδρούσε επίσης η αδυναμία του τραπεζικού συστήματος να ανταποκριθεί στις ανάγκες χρηματοδότησης του ιδιωτικού τομέα.

Επιπλέον, οι φόβοι για πιθανή στάση πληρωμών και για τον κίνδυνο άτακτης χρεοκοπίας, είχαν πλήξει καίρια την εμπιστοσύνη, έχοντας δραματική επίπτωση τόσο στη συνολική ζήτηση όσο και στη συνολική προσφορά της οικονομίας.

Τι έπρεπε να γίνει:

Η αποκατάσταση της αξιοπιστίας στο εξωτερικό και της εμπιστοσύνης στο εσωτερικό, ήταν οι πρωταρχικοί στόχοι της Κυβέρνησης και τους πέτυχε.

Αποκατέστησε την ηρεμία στις αγορές, ενώ έδωσε ελπίδα και όραμα στην κοινωνία, ότι υπάρχει διέξοδος, ότι υπάρχουν λύσεις στα καυτά ζητήματα που είχαν συσσωρευτεί.

 

 

Ι. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

Αρχικώς: Τι έγινε το 2013:

Με τις μεγάλες θυσίες των Ελλήνων πολιτών, ο Προϋπολογισμός του 2013 εφαρμόζεται σύμφωνα με τους στόχους, τόσο στο σκέλος των εσόδων, όσο και στο σκέλος των δαπανών.

Επισημαίνεται ότι το 2013 είναι το πρώτο έτος που εκπληρώνονται οι στόχοι του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής, επιτυγχάνοντας βιώσιμο πρωτογενές πλεόνασμα 812 εκατ. ευρώ και ίσως και περισσότερο τελικά.

Υπενθυμίζω ότι ο αρχικός στόχος ήταν μηδενικό πρωτογενές πλεόνασμα και ο νέος στόχος του προσχεδίου του Προϋπολογισμού ήταν 344 εκατ. ευρώ.

Αυτά τα στοιχεία σύσσωμη η αντιπολίτευση τα αμφισβητούσε.

- Έσοδα

Τα έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού σε δημοσιονομική βάση καλύπτουν τους στόχους που είχαν τεθεί.

Αυτή η θετική εξέλιξη καταγράφεται, ενώ παράλληλα είχαμε στοχευμένες ελαφρύνσεις σε φόρους, όπως:

- την μείωση κατά 15% στο Ειδικό Τέλος Ακινήτων 2013 και

- την μείωση κατά 10% του ΦΠΑ στην εστίαση, ένα μέτρο που πρέπει να συνεχιστεί και του οποίου η επέκταση πρέπει να εξεταστεί σε βάθος και για άλλους κλάδους.

Οφείλω όμως να επισημάνω ότι οι φόροι στην ακίνητη περιουσία είναι πλέον δυσβάστακτοι για όλους τους πολίτες κι αυτό πρέπει να το λάβει σοβαρά υπ’ όψιν του το Υπουργείο Οικονομικών.

Οι τρείς Φόροι Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) για τα έτη 2011, 2012 και 2013, που κληθήκαμε όλοι να καταβάλουμε φέτος, εξάντλησαν τα περιθώρια αντοχής των συμπολιτών μας, ενώ έχουν μεγάλες επιπτώσεις και στον κλάδο της οικοδομής.

 

Το Υπουργείο πρέπει να ξαναδεί τον Ενιαίο φόρο Ακινήτων, που θα αντικαταστήσει το 2014 τον ΦΑΠ και το Ειδικό Τέλος, ώστε να είναι δίκαιος!

Πρέπει να επιβληθεί φορολογική δικαιοσύνη.

Παράλληλα το Υπουργείο πρέπει να επανεξετάσει τις αντικειμενικές τιμές στις περιοχές της χώρας, όπου αυτές δεν ανταποκρίνονται πλέον στην πραγματικότητα.

Δεν μπορεί να έχει την ίδια αντικειμενική τιμή ένα ακίνητο στο λεκανοπέδιο Ιωαννίνων ή στην ορεινή Πίνδο, με ένα ακίνητο στα βόρεια προάστια της Αθήνας.

 

- Σε ό,τι αφορά στις Δαπάνες

Οι μειωμένες δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού για το 2013 κατά 800 εκατ. ευρώ περίπου, έναντι του στόχου του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος, αποτυπώνουν τον έλεγχο που ασκείται στη διαχείριση, και την πειθαρχία στο σκέλος των δημοσίων δαπανών.

 

Οικονομικές εξελίξεις στην Ελλάδα

  • Επιτρέψτε μου μία γενική επισκόπηση της Ελληνικής οικονομίας

Η μεταστροφή του κλίματος αποτυπώνεται και σε δείκτες. Ειδικότερα:

(α) Ο δείκτης οικονομικού κλίματος βελτιώνεται και καταγράφει τις υψηλότερες τιμές του από το 2011.

(β) Η αυξητική δυναμική της ανεργίας ανακόπτεται:

Η ανεργία τον Ιούνιο του 2013 άγγιξε το 28%, ενώ πολύ υψηλό ήταν και το ποσοστό των μακροχρόνιων ανέργων (που αναζητούν εργασία περισσότερο από 12 μήνες), γεγονός που αποτυπώνει και το διαρθρωτικό χαρακτήρα της ανεργίας.

Όμως, ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των ανέργων έχει μειωθεί σημαντικά από πέρυσι, υποδηλώνοντας ότι σταθεροποιείται και υπό προϋποθέσεις, στις οποίες θα αναφερθώ στη συνέχεια, θα αρχίσει σταδιακά να μειώνεται από το 2014.

(γ) Ο πληθωρισμός συνεχίζει την πτωτική του πορεία, συμβάλλοντας στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών.

Παραμένει δε ο χαμηλότερος μεταξύ όλων των κρατών - μελών της ΕΕ, καταγράφοντας μάλιστα τον Οκτώβριο 2013 ιστορικό χαμηλό (52) ετών!

(δ) Το κόστος δανεισμού μειώνεται:

Η διαφορά αποδόσεων μεταξύ του Ελληνικού και του Γερμανικού δεκαετούς κρατικού ομολόγου έχει αποκλιμακωθεί ραγδαία, από 2.740 μονάδες βάσης το Φεβρουάριο του 2012 σε 620 μονάδες τον Νοέμβριο του 2013.

(ε) Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις προωθούνται:

Η Ελλάδα είναι η χώρα με τον υψηλότερο ρυθμό προώθησης των μεταρρυθμίσεων, για την περασμένη διετία, μεταξύ των κρατών – μελών του ΟΟΣΑ, όπως το επιβεβαίωσε προχθές στην Αθήνα ο ίδιος ο Γενικός Γραμματέας του.

(στ) Η θέση της χώρας σταθεροποιείται στη ζώνη του ευρώ:

Η επιστροφή των καταθέσεων στις Ελληνικές Τράπεζες (13 δις ευρώ από Ιούνιο 2012 έως Ιούνιο 2013), η οποία θα ήταν μεγαλύτερη εάν δεν είχε μεσολαβήσει η Κυπριακή κρίση, που κορυφώθηκε τον Μάρτιο του 2013, οφείλεται στην άρση της πολιτικής και οικονομικής αβεβαιότητας.

Ειδικότερα, οφείλεται στην απομάκρυνση οποιουδήποτε σεναρίου για έξοδο της χώρας από την ευρωζώνη.

Διαψεύστηκαν έτσι όσοι προέβλεπαν ή εύχονταν την έξοδό μας από την ζώνη του ευρώ, δίνοντας μάλιστα και ακριβή χρονοδιαγράμματα.

Σε αυτούς περιλαμβάνονται στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης, τα οποία εκτιμούσαν ότι «… η κρίση στην ευρωζώνη έχει φτάσει στο απροχώρητο και την έχει φέρει στα πρόθυρα της διάλυσης» και Αμερικανοί Καθηγητές Οικονομικών, οι οποίοι το 2012 προέβλεπαν ότι «η Ελλάδα θα αποχωρήσει από το ευρώ μέσα στους επόμενους δώδεκα μήνες».

Όλοι αυτοί οι προφήτες απέτυχαν παταγωδώς στις προβλέψεις τους, καθώς διάλυση της ευρωζώνης, όπως γνωρίζουμε, δεν υπήρξε, ενώ η Ελλάδα όχι μόνον εξακολουθεί να παραμένει στην ζώνη του ευρώ αλλά έχει και πολύ πιο θετικές προοπτικές.

 

  • Τι έγινε το 2013 σε βασικούς τομείς της οικονομίας

-           ΕΣΠΑ

Η πρόοδος που έχει καταγραφεί στην υλοποίηση των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ είναι σημαντική.

Ειδικότερα, στο σύνολο των Τομεακών και Περιφερειακών Προγραμμάτων, συνολικής δημόσιας δαπάνης 23,8 δις ευρώ, το ποσοστό των νομικών δεσμεύσεων ξεπερνάει το 100%.

 

Οι πραγματοποιηθείσες δαπάνες ανέρχονται σε 14,2 δις ευρώ, ποσοστό 60%, που βρίσκεται πάνω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο.

  • Αποκρατικοποιήσεις

Μέχρι σήμερα, το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων έχει αποφέρει έσοδα στο Ελληνικό Δημόσιο ύψους περίπου 3,8 δις ευρώ, από την ολοκλήρωση 12 διαγωνισμών.

Στόχος για το 2014 είναι η επίτευξη εσόδων της τάξης των 3,5 δις ευρώ.

  • Έργα με συμβάσεις παραχώρησης

Οι εργασίες στους τέσσερις αυτοκινητόδρομους που υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης: Ιόνια Οδός, άξονας Κεντρικής Ελλάδος (Ε-65), Ολυμπία Οδός και αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός – Κλειδί), ήταν σταματημένες από τις αρχές του 2011.

Η ουσιαστική προσπάθεια ώστε να επανεκκινήσουν τα έργα άρχισε τον Ιούλιο 2012 και μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις στο Υπ. Ανάπτυξης και Υποδομών καταλήξαμε, τον Μάρτιο του 2013, σε Συμφωνίες με τους κατασκευαστές, τους παραχωρησιούχους, τις σαράντα τρεις δανειοδοτούσες Τράπεζες και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Έτσι τα έργα επανεκκίνησαν, τον Απρίλιο του 2013 και μέχρι σήμερα έχουν ήδη εκτελεστεί και πιστοποιηθεί εργασίες ύψους 30.000.000 ευρώ!

Οι Συμφωνίες αυτές αποτελούν τη βάση των τροποποιημένων συμβάσεων παραχώρησης που κατατέθηκαν σήμερα στη Βουλή.

Η κύρωση από το Κοινοβούλιο των συμβάσεων, σηματοδοτεί την βαθμιαία επιστροφή της χώρας στην οικονομική ομαλότητα και στέλνει ισχυρό μήνυμα σταθερότητας σε διεθνές επίπεδο.

Η ολική επανεκκίνηση των αυτοκινητοδρόμων θα δημιουργήσει αμέσως δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, θα τονώσει ουσιαστικά την περιφερειακή ανάπτυξη και τις τοπικές αγορές και θα ενισχύσει τα ασφαλιστικά Ταμεία.

  • Ευρυζωνικότητα

Κατά τη συζήτηση για τον Προϋπολογισμό στην Επιτροπή Οικονομικών, θέσαμε τα πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα για τη χώρα μας από την ευρυζωνική διείσδυση και τις εφαρμογές της ψηφιακής τεχνολογίας, όπως αποτυπώνονται με την εγκατάσταση κέντρων ερευνών στη χώρα μας παγκόσμιων κολοσσών του κλάδου, όπως η SAP, η ΝΟΚΙΑ, η Hewlett Packard, η HUAWEI, η Google, η Microsoft.

Επ’ αυτών δεν υπήρξε, δυστυχώς, από καμία πτέρυγα της αντιπολίτευσης οποιαδήποτε τοποθέτηση.

Προφανώς δεν έχει γίνει κατανοητό ότι ζούμε στην ψηφιακή εποχή, δεν έγινε αντιληπτό το γεγονός ότι σύμφωνα με τη Διεθνή Τράπεζα, κάθε αύξηση κατά 10% της διείσδυσης της ευρυζωνικότητας, αυξάνει το ΑΕΠ μιας χώρας κατά 1,2%!

Εάν η Ελλάδα φθάσει στα επίπεδα διείσδυσης του ευρωπαϊκού μέσου όρου, αυτό σημαίνει αυξημένο ΑΕΠ κάθε χρόνο, κατά 4 δισεκατομμύρια ευρώ, που θα δοθούν, κυρίως για την στήριξη των νέων Ελλήνων επιστημόνων.

Μόλις τις προηγούμενες ημέρες προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για την ανάπτυξη των υποδομών που θα καλύψουν 5.000 ορεινές και νησιωτικές περιοχές της χώρας με σύγχρονες ευρυζωνικές υπηρεσίες.

Ορισμένοι αρέσκονται να παρουσιάζονται ως «νεωτεριστές», αλλά σε θέματα τεχνολογίας φαίνεται ότι βρίσκονται στον μεσαίωνα!

Οπωσδήποτε έχουν κάθε δικαίωμα στις ιδεολογικές τους επιλογές, αυτές άλλωστε τις κρίνει σε τελευταία ανάλυση ο ελληνικός λαός.

Αλλά, όταν αντιμετωπίζει κανείς με σκωπτικό τρόπο την ψηφιακή τεχνολογία και την ταχύτατη εξάπλωσή της στην χώρα μας, όπως κάνει η αντιπολίτευση, τότε αγνοεί ότι χιλιάδες νέοι επιστήμονες βρήκαν δουλειά στις εταιρείες αυτές τα τελευταία χρόνια, καθώς και πολλοί ερευνητές μας που διαπρέπουν στον κλάδο τους, όπως στην παραγωγή λογισμικού κινητής τηλεφωνίας, την νανοτεχνολογία, την διαστημική τεχνολογία.

Η περιφρονητική αντιμετώπισή τους δείχνει, όχι μόνο την αποκοπή απ’ την ελληνική πραγματικότητα, αλλά και την ταύτιση με εκείνες τις δυνάμεις που κράτησαν πίσω την Ελλάδα στον τομέα της ψηφιακής τεχνολογίας.

Επισημαίνω ότι η Ελλάδα, το 2013, "ανέβηκε" ακόμα μία θέση στην πανευρωπαϊκή κατάταξη με ποσοστό ευρυζωνικής διείσδυσης 23,8%, παρουσιάζοντας αύξηση 2% σε σχέση με το 2012, και μειώνοντας την απόκλιση με την ΕΕ.

  • Τουρισμός

Για τον τουρισμό, το 2013 ήταν μια πολύ θετική χρονιά, με επιβεβαιωμένες μέχρι σήμερα 17,5 εκατομμύρια διεθνείς αφίξεις και άμεσα έσοδα 11,5 δις ευρώ.

Ακόμα πιο θετικό είναι ότι, τα έσοδα από τον τουρισμό εκτιμάται ότι θα αυξηθούν το 2014 κατά 13%, καθώς αναμένονται πάνω από 18 εκατομμύρια αφίξεις, σύμφωνα με τον ΣΕΤΕ.

Αλλά και η εντυπωσιακά πτωτική πορεία της τουριστικής κίνησης στην Αττική, από το 2008, όταν οι «γνωστοί – άγνωστοι» έκαψαν το κέντρο της Αθήνας, έκλεισε το πρώτο οκτάμηνο του 2013, για πρώτη φορά, με αύξηση 8% στην πληρότητα και 6% στις τιμές, σε σύγκριση με το 2012.

  • Ρευστότητα:

Η ανάγκη αύξησης της ρευστότητας από τις Τράπεζες προς τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά είναι επείγουσα.

Η Κυβέρνηση οφείλει να θέσει το θέμα στις προτεραιότητές της για να ενισχυθεί η πραγματική οικονομία και να ανασάνουν κυρίως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

- Κοινωνική πολιτική

Στην κατεύθυνση ενίσχυσης των πολιτών, οι οποίοι βρίσκονται σε πολύ δύσκολη κατάσταση, προωθήθηκαν δράσεις, όπως, ενδεικτικά:

- Η προκαταβολή της σύνταξης από το Δημόσιο σε ποσοστό 50% του βασικού μισθού,

- Η υλοποίηση προγραμμάτων κοινωφελούς εργασίας σε Δημόσιο και ΟΤΑ και για την «Είσοδο στην αγορά εργασίας» για 100.000 ανέργους, ιδίως νέους.

- Η χορήγηση αυξημένου επιδόματος θέρμανσης κατά 25% σε σχέση με πέρυσι και η διεύρυνση των εισοδηματικών κριτήριων για την καταβολή του, αυξάνοντας τον αριθμό των δικαιούχων σε 580.000 (από 500.000).

- Η χορήγηση από τον ΟΓΑ, για πρώτη φορά, επιδόματος στήριξης τέκνων σε 900.000 περίπου οικογένειες με ένα ή δύο παιδιά.

- Προϋπολογισμός 2014

  • Το 2014 η ανάπτυξη θα κινηθεί με ρυθμό 0,6%, μετά από έξι χρόνια ύφεσης.
  • Το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 3 δις ευρώ (1,6% του ΑΕΠ, όσος και ο στόχος του Προγράμματος).
  • Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί κάτω από το 3% του ΑΕΠ.

Στρατηγικός στόχος είναι η εξασφάλιση της “βιωσιμότητας” του δημόσιου χρέους, η επίτευξη του οποίου προϋποθέτει την εδραίωση πρωτογενών πλεονασμάτων για τα επόμενα χρόνια, θετικούς ρυθμούς οικονομικής μεγέθυνσης, ορθολογική και διαφανή αξιοποίηση της περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου.

 

Δαπάνες

Οι συνολικές δαπάνες προβλέπεται να διαμορφωθούν το 2014 περίπου στα 49,4 δις ευρώ, μειωμένες κατά 6% σε σχέση με τις αντίστοιχες εκτιμήσεις για το 2013.

 

-Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ)

Το ΠΔΕ του 2014 προβλέπεται να φθάσει τα 6,8 δις ευρώ, αυξημένο κατά 2,3% σε σχέση με τις εκτιμήσεις για το 2013.

 

ΙΙΙ. ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΡΕΟΣ

Στη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ του Νοεμβρίου 2012, αποφασίστηκε η παροχή σημαντικών οικονομικών διευκολύνσεων προς την Ελλάδα.

Με την επιτυχημένη υλοποίηση της επαναγοράς του Δεκεμβρίου 2012, αποσύρθηκε χρέος ονομαστικής αξίας 31,8 δις ευρώ (μείωση χρέους περίπου 10% του ΑΕΠ).

Έτσι οι δαπάνες για τόκους το 2014 προβλέπονται στο ίδιο επίπεδο με το 2013, δηλαδή 6,1 δις ευρώ και είναι μειωμένες κατά 50% έναντι του 2012 (12,2 δις ευρώ).

Στο τέλος του 2013 το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 325,9 δις ευρώ, έναντι 305,5 δις ευρώ το 2012.

Ωστόσο, αυτή η παροδική αύξηση προκύπτει από την υποχρέωση απεικόνισης της εκταμίευσης των κεφαλαίων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) προς το Ελληνικό Δημόσιο, για την ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών.

Όμως, το χρέος που δημιουργείται από την εκταμίευση των κεφαλαίων, αντισταθμίζεται από περιουσιακά στοιχεία που αποτελούν ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου, με προβλεπόμενη εκποίησή τους και με προσδιορισμένη αξία μεταπώλησης.

Το 2014 το ύψος του χρέους της Κεντρικής Διοίκησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 325,6 δις ευρώ, παρουσιάζοντας οριακή μείωση έναντι του 2013.

Τονίζεται ότι για πρώτη φορά προβλέπεται ότι το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης θα παρουσιάσει μείωση κατά 0,7% του ΑΕΠ έναντι του 2013.

 

IV.ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Κυρίες και κύριοι,

Η ανάπτυξη της Ελληνικής οικονομίας πριν από την κρίση στηρίχθηκε κατά κύριο λόγο στην κατανάλωση, με τα γνωστά αποτελέσματα.

Βασική προτεραιότητα της οικονομικής πολιτικής, που ακολουθεί η Κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά, είναι η αλλαγή του αναπτυξιακού προτύπου.

Σχεδιάζουμε ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο, εξωστρεφές, με έμφαση στις εξαγωγές και στις επενδύσεις.

Χρειαζόμαστε ένα μικρότερο αλλά αποτελεσματικό κράτος, υψηλής ποιότητας παιδεία και υγεία, με κατανομή των κοινωνικών δαπανών με εισοδηματικά κριτήρια.

Τα αποτελέσματα του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2013 είναι καλύτερα από εκείνα που είχαν προβλεφθεί.

Η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος το 2013, σηματοδοτεί την έναρξη μίας νέας διαπραγματευτικής περιόδου για την Ελλάδα, με σκοπό την ελάφρυνση του δημόσιου χρέους, προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά του και να καταστεί εφικτή η σταδιακή επιστροφή στη χρηματοδότηση μέσω των αγορών.

Η ανάληψη της Προεδρίας της ΕΕ από τη χώρα μας, την 1η Ιανουαρίου 2014, θα ενισχύσει την αξιοπιστία της χώρας στο εξωτερικό και θα δώσει περαιτέρω ώθηση στις πολιτικές μας για την ανάπτυξη και την απασχόληση, καθώς οι βασικές προτεραιότητες είναι:

- η μείωση της ανεργίας, η ενίσχυση της ρευστότητας της αγοράς, η προώθηση των επενδύσεων και η αποτελεσματική μεταναστευτική πολιτική.

Απόρροια των θετικών βημάτων που έχουν γίνει, είναι η αξιοποίηση των δυναμικών κλάδων της οικονομίας, όπως:

  • Ο τουρισμός, για τον οποίο το 2013 ήταν χρονιά ρεκόρ στις διεθνείς αφίξεις, με άμεσα έσοδα 11,5 δις ευρώ.
  • Η ναυτιλία, της οποίας η συνολική συνεισφορά (άμεση και έμμεση) στην οικονομία ανέρχεται σε 13,5 δις ευρώ.
  • Η ψηφιακή τεχνολογία.
  • Η πρωτογενής παραγωγή, για όσα προϊόντα τυποποιούνται, πιστοποιούνται και εξάγονται στις διεθνείς αγορές.

Οι κλάδοι αυτοί, σε συνδυασμό με τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, με τις επενδύσεις στην ψηφιακή τεχνολογία, στην ενέργεια και με την αξιοποίηση της γεωγραφικής μας θέσης, των λιμανιών και των αεροδρομίων, θα διασφαλίσουν την ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, που είναι το μεγάλο ζητούμενο.

Προς την κατεύθυνση αυτή, είναι αναγκαία η συνέχιση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, η επιτάχυνση των αποκρατικοποιήσεων, η περαιτέρω βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και ο εξορθολογισμός των φορολογικών βαρών.

Παράλληλα, η Κυβέρνηση οφείλει να συνεχίσει τις πρωτοβουλίες ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής, όπως το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα και τόνωσης της εσωτερικής αγοράς, όπως η μείωση κατά 75% του φόρου μεταβίβασης ακινήτων, που θα εφαρμοστούν από το 2014.

Δυστυχώς η αντιπολίτευση, κυρίως η αξιωματική, δείχνει απρόθυμη να συναινέσει ακόμα και στα στοιχειώδη, όπως στη μείωση της τιμής των φαρμάκων.

Το μόνιμο χαρακτηριστικό της είναι η συνεχής άρνηση σε όλα και η υπεράσπιση των τελευταίων συντεχνιακών οχυρών.

Γι’ αυτό οι πολίτες γυρίζουν την πλάτη στην αξιωματική αντιπολίτευση. Το τελευταίο διάστημα αυτό έγινε δύο φορές:

  • Την πρώτη, κατά τη συζήτηση της πρότασης μομφής εναντίον της Κυβέρνησης, όταν ο Σύριζα, παρά την τεράστια προετοιμασία που είχε κάνει, δεν κατάφερε να συγκεντρώσει στο Σύνταγμα παρά ελάχιστους οπαδούς του,
  • Την δεύτερη, στις πρόσφατες εκλογές του ΤΕΕ, που ήταν κόλαφος γι’ αυτόν, πόσω δε μάλλον όταν οι Μηχανικοί που είναι βαρόμετρο της αγοράς, έχουν υποστεί τις χειρότερες συνέπειες από την κρίση της τελευταίας τετραετίας.

Όμως πλέον είναι ιστορική μας υποχρέωση να σπάσουμε τις κατεστημένες δομές και τις στρεβλώσεις που, χρόνια τώρα, μας έφεραν μέχρι το χείλος της χρεοκοπίας, όσο κι αν ορισμένοι αγωνίζονται απεγνωσμένα να τις διατηρήσουν.

Κυρίες και κύριοι,

Η ελληνική οικονομία αργά αλλά σταθερά αλλάζει την πορεία της.

Η Κυβέρνηση έχει δεσμευθεί ότι η χώρα μας θα βγει από το τέλμα (των Μνημονίων).

Οι δεσμεύσεις γίνονται πράξη και τα πρώτα αποτελέσματα έχουν αρχίσει να γίνονται ορατά.

Ο δρόμος που έχουμε να διανύσουμε παραμένει μακρύς.

Προχωράμε με συνέπεια, με σύνεση, αλλά και με πολιτική ευπρέπεια στην κατεύθυνση που χάραξε η μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία των αλλαγών και των μεταρρυθμίσεων.

Παράλληλα συνεχίζουμε τη μόνιμη και αμφίδρομη επικοινωνία με τους πολίτες.

  • Χωρίς κούφια λόγια και επικοινωνιακά τεχνάσματα.
  • Πιστεύουμε στην ισονομία, στις ίσες ευκαιρίες για όλους, χωρίς αποκλεισμούς.
  • Πιστεύουμε στην απόλυτη διαφάνεια σε όλους τους τομείς της δημόσιας ζωής και αυτό το κάνουμε πράξη καθημερινά.
  • Η εποχή των αυτοσχεδιασμών έχει παρέλθει. Η βιώσιμη ανάπτυξη για να επιτευχθεί χρειάζεται μέθοδο και επιστημονική προσέγγιση, σε επιλεγμένους τομείς στόχευσης.
  • Οραματιζόμαστε μια Ευρωπαϊκή Ένωση ως τον πλέον αναπτυγμένο και κοινωνικά ευαίσθητο πόλο στον πολύ-πολικό και ετερογενή κόσμο που έχει αναδυθεί, και την Ελλάδα ισότιμο και ενεργό μέλος στην Ευρωζώνη, στον πυρήνα της ΕΕ.

Τον χρόνο που πέρασε έγιναν αρκετά. Δεν εξαντλήθηκαν βέβαια τα θέματα, σίγουρα δεν εξαντλήθηκαν οι απαιτούμενες παρεμβάσεις. Δεν διεκδικούμε το αλάθητο, διεκδικούμε  τη θέση που δικαιούται η Πατρίδα μας στην μετά – κρίση εποχή.

Όμως η Ελλάδα δεν γυρίζει πίσω.

Δεν μένουμε στο χθες. Προχωράμε με ξεκάθαρες θέσεις, οι οποίες οδηγούν σε αξιόπιστες λύσεις.

Σας καλώ να υπερψηφίσουμε τον Προϋπολογισμό του 2014.

Προβολή Αρχείου :