Επιστολή προς το Δήμαρχο Ιωαννιτών Θωμά Μπέγκα με την ευκαιρία της συνάντησής τους με θέματα χωροταξικού σχεδιασμού και έργων υποδομής στο λεκανοπέδιο Ιωαννίνων

Στην κατηγορία: 
03-09-2014

Αξιότιμο κύριο

Θωμά Μπέγκα

Δήμαρχο Ιωαννιτών

Ιωάννινα, 03.09.2014

 

    

Θέμα: Θέματα χωροταξικού σχεδιασμού και έργων υποδομής στο λεκανοπέδιο Ιωαννίνων

 

Κύριε Δήμαρχε,

Με την ευκαιρία της σημερινής συνάντησής μας και αφού σας συγχαρώ και πάλι για την ανάληψη των καθηκόντων σας και ευχηθώ καλή επιτυχία στο έργο σας, σας ενημερώνω για τις απόψεις μου επί των πλέον σοβαρών εκκρεμών θεμάτων που αφορούν στο Δήμο Ιωαννιτών.

Ι. Θέματα χωροταξίας και περιβάλλοντος

  • Ρυθμιστικό Σχέδιο Ιωαννίνων: το «Ρυθμιστικό Σχέδιο και πρόγραμμα προστασίας περιβάλλοντος» αποτελεί την μεγαλύτερη θεσμική παρέμβαση για την χωρική οργάνωση και την προστασία του περιβάλλοντος που επιχειρήθηκε ποτέ στο λεκανοπέδιο Ιωαννίνων, με έμφαση στο οικοσύστημα της λίμνης Παμβώτιδας.

Η τελική φάση του Ρυθμιστικού, όπως την είχαμε διαμορφώσει στο ΥΠΕΧΩΔΕ το 2009, μετά από εξαντλητική διαβούλευση, αποτελεί μία ρεαλιστική και αμέσως εφαρμόσιμη λύση.

Είναι συμβατή με τον υπερκείμενο σχεδιασμό (Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο, Ειδικά Χωροταξικά Πλαίσια) και δίνει τις κατευθύνσεις στον υποκείμενο σχεδιασμό, σε ένα βάθος 15ετίας, ώστε να εγκριθούν τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια των πρώην (καποδιστριακών) δήμων Ιωαννιτών, Ανατολής, Παμβώτιδας, Περάματος και Πασσαρώνος και οι πολεοδομικές μελέτες οικισμών του λεκανοπεδίου (π.χ. Περάματος, Σταυρακίου, Μαρμάρων) που εκκρεμούν επί δεκαετία!

Επίσης, δίνει το πλαίσιο για την οργάνωση των παραγωγικών δραστηριοτήτων και των δικτύων κοινής ωφέλειας στο λεκανοπέδιο Ιωαννίνων.

Η έγκριση του Ρυθμιστικού Σχεδίου θα δώσει τεράστια ώθηση στην τοπική οικονομία και ειδικότερα σε κλάδους όπως η κατασκευή, οι μεταφορές, η μεταποίηση. Το σημαντικότερο δε, για τη θεσμοθέτησή του δεν απαιτείται ούτε ένα ευρώ!

Σε πρόσφατη συνάντησή μου με τον αναπληρωτή Υπουργό ΠΕΚΑ (στις 22.07.2014), ενημερώθηκα ότι εκπονείται Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για το Ρυθμιστικό Σχέδιο, για την ολοκλήρωση της οποίας απαιτούνται τρεις επιπλέον μήνες. Στη συνέχεια, η ΣΜΠΕ πρέπει να σταλεί για διαβούλευση στο Δημοτικό και στο Περιφερειακό Συμβούλιο και ακολούθως το σχέδιο ΠΔ του Ρυθμιστικού να διαβιβαστεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Υπό τα δεδομένα αυτά, θα χρειαστεί μεγάλο χρονικό διάστημα για την θεσμοθέτηση του Ρυθμιστικού. Όμως, κατά την άποψή μου, δεν χρειάζεται να εκπονηθεί Στρατηγική Μελέτη (ΣΜΠΕ), καθώς το Ρυθμιστικό των Ιωαννίνων εμπίπτει στις μεταβατικές διατάξεις της σχετικής νομοθεσίας περί Στρατηγικών Μελετών. Το ίδιο βεβαίωνε το 2009 και η αρμόδια Υπηρεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ, και μάλιστα εγγράφως!

Οφείλει, συνεπώς, το ΥΠΕΚΑ να διαβιβάσει επιτέλους το σχέδιο ΠΔ στο ΣτΕ.

Επισημαίνω επίσης ότι, με το Ρυθμιστικό Σχέδιο αντιμετωπίζεται και το θέμα της Ζώνης Οικιστικού Ελέγχου (ΖΟΕ) που ισχύει στο λεκανοπέδιο Ιωαννίνων από το 1989 και η οποία έχει ξεπεραστεί από καιρό.

  • Προστασία και ανάδειξη της λίμνης Παμβώτιδας:
  • Σχέδιο Π.Δ. προστασίας: Απαντώντας σε σχετική Ερώτησή μου στη Βουλή (στις 03.07.2014) ο Υπουργός ΠΕΚΑ δήλωσε ότι το σχέδιο ΠΔ της Παμβώτιδας, είναι έτοιμο για να σταλεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Δυστυχώς όμως και εδώ οι καθυστερήσεις είναι μεγάλες, καθώς –όπως ενημερώθηκα πρόσφατα– η αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου δεν έχει ακόμα ολοκληρώσει την επεξεργασία του σχεδίου ΠΔ.
  • Εμπλουτισμός της λίμνης Παμβώτιδας, ύδρευση και άρδευση του λεκανοπεδίου: Η άσχημη κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Παμβώτιδα επιβάλει την άμεση λήψη μέτρων για την αποκατάστασή της και την ανάδειξη του οικοσυστήματός της. Στο Σχέδιο Διαχείρισης Υδάτων της Ηπείρου και στη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Σχεδίου, περιλαμβάνεται η μεταφορά νερού από τον Αώο ποταμό, της τάξεως του 3,5% της συνολικής δυναμικότητάς του και μόνο κατά τη χειμερινή περίοδο, για τον εμπλουτισμό και εξυγίανση της Παμβώτιδας, την ύδρευση και άρδευση του λεκανοπεδίου Ιωαννίνων αλλά και την παραγωγή «πράσινης» ηλεκτρικής ενέργειας από μικρά υδροηλεκτρικά έργα.

Το Σχέδιο Διαχείρισης και η ΣΜΠΕ εγκρίθηκαν το 2013 από δέκα (10) συναρμόδια Υπουργεία.

Αυτό το έργο αποτελεί τη μόνη αξιόπιστη λύση για την αποκατάσταση και ανάδειξη της λίμνης, καθώς οι ανάγκες σε νερό στο λεκανοπέδιο Ιωαννίνων, τα επόμενα χρόνια, θα είναι ιδιαίτερα αυξημένες. Πρέπει να επισημανθεί ότι πέραν των υφιστάμενων πιέσεων που δέχεται η λίμνη, με τη λειτουργία του νέου αρδευτικού στο λεκανοπέδιο θα εκταμιεύονται ετησίως 15 εκατομμύρια κ.μ. νερού. Ο εμπλουτισμός της Παμβώτιδας, σε συνδυασμό με ενέργειες μείωσης του ρυπογόνου φορτίου (ολοκλήρωση αποχετευτικού Δ. Ιωαννιτών, έλεγχος εισροών από τα όμβρια, κλπ), είναι βέβαιο ότι θα σώσουν τη λίμνη μας.

  • Πολεοδομική Μελέτη Σεισμοπλήκτων: Η πολεοδομική μελέτη περιοχής Σεισμοπλήκτων βρίσκεται στο τελικό στάδιο στη Δ/νση Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΚΑ. Εντός του τρέχοντος μηνός, όπως με ενημέρωσε ο Γ.Γ. ΥΠΕΚΑ, αναμένεται να υπογραφεί από τον Υπουργό και να διαβιβαστεί προς επεξεργασία στο ΣτΕ.

ΙΙ. Έργα υποδομών

  • Αυτοκινητόδρομοι «Ιόνιας οδού» και Κεντρικής Ελλάδας (Ε-65): Οι εργασίες στους δύο αυτοκινητόδρομους επανεκκίνησαν την άνοιξη του 2013, μετά από πλήρη ακινησία για μια διετία (2010-2011).

Σήμερα τα εργοτάξια στους αυτοκινητοδρόμους είναι σε εξέλιξη. Παρατηρούνται όμως ορισμένες καθυστερήσεις οι οποίες –σε συνδυασμό με τα πολύ σφικτά χρονοδιαγράμματα– ενδέχεται να δημιουργήσουν προβλήματα στην έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων.

Επισημαίνεται ειδικότερα ότι στην Ιόνια οδό, στο τμήμα Πέρδικα - Ιωάννινα (Α/Κ Εγνατίας), τα έργα δεν ξεκίνησαν ακόμα, κυρίως λόγω εμπλοκής τους στο στρατόπεδο που υπάρχει στη θέση «Αβγό».

  • Οδικός άξονας Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά: Ο οδικός αυτός άξονας, ο οποίος αποτελεί σημαντικό έργο υποδομής όχι μόνο για τον νομό Ιωαννίνων αλλά για ολόκληρη τη χώρα, καθώς ανήκει στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών (βασικός κορμός), θα δώσει μεγάλη ώθηση και στην διασυνοριακή συνεργασία. Οι βασικές μελέτες του είχαν εκπονηθεί την περίοδο 2006 – 2009 από το ΥΠΕΧΩΔΕ.

Δεδομένου ότι ο άξονας Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά αποτελεί συνέχεια της Ιόνιας οδού, αποκτά μεγάλη σημασία η άμεση χρηματοδότησή του.

Ως αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών ασχολήθηκα ιδιαίτερα με το έργο. Ειδικότερα, στις αρχές του 2013 εγκρίναμε την μελέτη για την ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου του Αρείου Διός (απ’ όπου διέρχεται ο άξονας) και ετοιμάστηκε το τεχνικό δελτίο του έργου, το οποίο υποβλήθηκε στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Επενδύσεων, η οποία έδωσε τη σύμφωνη γνώμη της για την εγγραφή του στο ΠΔΕ.

Δυστυχώς όμως δεν υπάρχει κάτι νεότερο μέχρι σήμερα από τα συναρμόδια Υπουργεία για τον εν λόγω άξονα, όπως σας ενημέρωσα και με την από 2 Σεπτεμβρίου 2014 επιστολή μου.

  • Αεροδρόμιο Ιωαννίνων: Τα έργα στο αεροδρόμιο αφορούσαν την κατασκευή νέου κτιρίου αεροσταθμού, επέκταση δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών, νέο συνδετήριο τροχόδρομο, νέο οδικό δίκτυο πρόσβασης στον αερολιμένα και επέκταση διαμόρφωσης χώρων στάθμευσης οχημάτων. Το αρχικό κόστος του έργου ήταν 52 εκ.ευρώ, με την έκπτωση του αναδόχου το έργο ξεκίνησε με 25,1 εκ.ευρώ, ενώ απαιτήθηκε και συμπληρωματική σύμβαση ύψους 3,9 εκ.ευρώ.

Το τεχνικό αντικείμενο του έργου έχει ολοκληρωθεί εκτός από την κατασκευή του κτιρίου του αεροσταθμού και των έργων διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου.

Υπήρξαν σοβαρά προβλήματα στον αρχικό σχεδιασμό του (υπερδιαστασιολόγηση, ανάγκη τροποποίησης μελετών Η/Μ εξοπλισμού), ενώ χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους.

Για τους λόγους αυτούς αποφασίσαμε, το 2013, μετά από πολλές συσκέψεις στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών, αντί της κατασκευής νέου κτιρίου αεροσταθμού εμβαδού 10.400 τμ, την αξιοποίηση του υπάρχοντος αεροσταθμού, με παράλληλη αναβάθμισή του και την προσθήκη νέου κτιρίου με υπόγειο (για τις Η/Μ εγκαταστάσεις), δηλαδή νέο αεροσταθμό συνολικής επιφάνειας 3.500 τμ. περίπου. Παράλληλα διασφαλίσαμε τη μη διάλυση της εργολαβίας.

Ο προϋπολογισμός των υπολειπόμενων εργασιών της νέας πρότασης ανέρχεται σε 8 εκατ. € περίπου, έναντι 21 εκατ. € της αρχικής πρότασης.

Το χρονοδιάγραμμα που είχαμε θέσει στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών για την ολοκλήρωση των τροποποιημένων μελετών ήταν ο Σεπτέμβριος 2013. Δυστυχώς όμως υπάρχουν και στο θέμα αυτό σοβαρές και αδικαιολόγητες καθυστερήσεις. Η οικοδομική άδεια του νέου αεροσταθμού βρίσκεται σήμερα υπό έκδοση από την ΥΠΑ, ενώ το Υπουργείο Υποδομών έχει προβεί στις απαραίτητες ενέργειες, ώστε μόλις εκδοθεί η οικοδομική άδεια να επανεκκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.

  • Τραμ Ιωαννίνων: Στους βασικούς άξονες αναπτυξιακής στρατηγικής της νέας προγραμματικής περιόδου (2014 – 2020), περιλαμβάνεται η κατασκευή και συμπλήρωση των δικτύων υποδομών, ειδικότερα δε των ενεργειακά και περιβαλλοντικά βιώσιμων μεταφορών, με έμφαση στις αστικές περιοχές.

Στο πλαίσιο αυτό είχα προτείνει, ως αναπληρωτής Υπουργός, την προώθηση ενός δικτύου τραμ στο λεκανοπέδιο Ιωαννίνων.

Επισημαίνω ότι βάσει της μελέτης του Ρυθμιστικού Σχεδίου Ιωαννίνων (ΡΣΙ), έχουν σχεδιαστεί από το 2009 οι βασικές γραμμές ενός δικτύου τραμ, που καλύπτουν σε μεγάλο βαθμό τις ανάγκες της πόλης. Στη συνέχεια, η Περιφέρεια Ηπείρου εκπόνησε μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας για την κατασκευή και λειτουργία τραμ στα Ιωάννινα.

Έχω διαβιβάσει τη μελέτη σκοπιμότητας, απόσπασμα της μελέτης του ΡΣΙ και οριζοντιογραφία του δικτύου τραμ στην Αττικό Μετρό ΑΕ και έχω ζητήσει τη συμβολή της στην προώθηση των μελετών, ώστε το έργο να «ωριμάσει» από τεχνικής απόψεως. Εκτιμώ ότι ο Δήμος Ιωαννιτών πρέπει να συνεργαστεί για την προώθηση αυτού του πολύ σημαντικού έργου υποδομής, που είναι απολύτως φιλικό με το περιβάλλον.

Κύριε Δήμαρχε,

Πέραν των προαναφερομένων υπάρχουν πολλά άλλα μικρότερης κλίμακας έργα, τα οποία όμως έχουν μεγάλη σημασία για την καθημερινότητα των συμπολιτών μας, όπως η συντήρηση του οδικού δικτύου του Δήμου, η έγκαιρη ολοκλήρωση των υπό κατασκευή έργων, κλπ.

Είμαι στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω συνεργασία.

 Με εκτίμηση

Σταύρος Ελ. Καλογιάννης

Προβολή Αρχείου :